80 aanwezigen op Open Klimaatdebat

Het debat werd ingeleid door Johan Cassimon, voorzitter van Open Vld Kalmthout. Een korte anekdote uit zijn speech: "We zijn er van overtuigd dat lokale besturen een belangrijke rol kunnen spelen. Vooralsnog doet het gemeentebestuur dat onvoldoende. Er wordt lustig geïnvesteerd in nieuwe infrastructuur, zoals het nieuwe gemeentehuis, maar de bestaande infrastructuur wordt verwaarloosd. De gemeente koos ervoor om het burgemeestersconvenant en klimaatneutrale organisatie 2020 te ondertekenen. Dit betekent dat Kalmthout tegen dit jaar minstens 20% minder CO² zou moeten uitstoten op haar grondgebied. Kalmthout zal dit jaar echter slechts een daling van 7% kennen."

"Maar het bestuur moet m.i. niet enkel een voorbeeldrol opnemen. Ze moet ook faciliteren. Bijvoorbeeld door de circulaire economie te ondersteunen, of, heel concreet, burgers de mogelijkheid te geven om te investeren in hernieuwbare energie. Er zijn zoveel publieke daken waar geen zonnepanelen op liggen. Waar wacht het bestuur nog op om de burgers de mogelijkheid te geven om hierin te investeren?"