De haalbaarheidsstudie omtrent de fietstunnel aan het station van Kalmthout geeft aan dat zo'n tunnel haalbaar is. De totale kostprijs zou op 3 miljoen euro uitkomen. Deze studie conflicteert echter met de streefbeeldstudie van Infrabel.
Infrabel wil op de lange termijn eigenlijk alle overwegen sluiten en alternatieven voorzien. Zo willen ze aan het station van Kalmthout een autotunnel voorzien. Volgens hun berekeningen is dit haalbaar. De streefbeeldstudie is echter niet op alle vlakken voldoende te noemen. Zo is er bijvoorbeeld voor de overweg aan het station in Heide nog niet echt een goed plan dat op tafel ligt. In het plan van Infrabel komt de autotunnel immers uit in de Canadezenlaan.
Open Vld Kalmthout is echter wel opgetogen dat er eindelijk schot in deze zaak komt en vraagt het gemeentebestuur dan ook om intensief in overleg te treden met Infrabel. Als de ontwikkeling van de stationsbuurt van Kalmthout op de tafel komt, moet dit immers gelijktijdig met de eventuele ondertunneling van de overweg in de praktijk gebracht worden. Het is daar cruciaal om de verkeersveiligheid te verhogen. Open Vld Kalmthout vraagt ook om een participatietraject op poten te zetten over deze verschillende streefbeelden met de buurtbewoners aan de overwegen, zeker aan de overweg aan station Heide omdat daar nog geen gedegen streefbeeld ontwikkeld werd.
Hieronder vindt u de streefbeeldstudie.