62 onveilige fietspunten in Kalmthout

Het Laatste Nieuws publiceerde onlangs haar veloveilig-onderzoek waarbij het o.a. onderzocht hoe veilig het fietsen is in Kalmthout. Het interessante aan het onderzoek is dat lezers zelf mochten aanduiden op een kaart waar er zich onveilige fietssituaties bevinden.

Het te smalle fietspad in de Heikantstraat werd het vaakst aangeduid als onveilige fietssituatie. Maar daar is licht aan het einde van de tunnel. Het dossier Heikantstraat vordert gestaag, maar werd gekoppeld aan een rioleringsdossier waarvoor de Vlaamse overheid de financiering zal voorzien. Goed nieuws dus voor de buurt.

Daarnaast werden er dus nog 61 andere punten aangeduid, waaronder bijvoorbeeld het ontbreken van een fietspad in Nieuwmoer Dorp. Het bestuur bekijkt momenteel of er toch niet naar fietssuggestiestroken gegaan kan worden. Andere punten waren bijvoorbeeld de bizarre situatie in de Roosendaalsebaan, waar fietspad en voetpad gecombineerd worden, zonder duidelijke signalisatie, het kruispunt tussen de Korte Heuvelstraat en de Putsesteenweg, de spoorwegovergangen in combinatie met de fietsostrade, enzovoort.

Ook de omgeving van de Schooldreef werd vaak aangeduid. Pikant detail: op dinsdag 29 maart werd daar door de lokale politie zone Grens nog geflitst tussen 7u30 en 9u, in volle schoolspits, met als resultaat 40% overtredingen. Toch wel een hallucinant cijfer.