Wolfswood bekroond tot Beste Starter van Kalmthout

Wolfgang Jurgens, zaakvoerder van Wolfswood, is verkozen tot Beste Starter van Kalmthout in 2022. Hij wint een cheque ter waarde van 200 euro. Wolfswood verzorgt voornamelijk buitenschrijnwerk, maar zet ook stappen op de particuliere verhuurmarkt voor evenementen.

Wolfgang, Wolf voor de vrienden, begon zijn carrière als schrijnwerker bij Houtatelier Meeussen: “Ik heb zeer goede herinneringen aan vader en zoon Meeussen. Ze leerden me de kneepjes van het vak. Maar naargelang ik ouder werd, wilde ik meer verantwoordelijkheid en vrijheid om mijn eigen projecten te doen. Daarom begon ik eerst in bijberoep, maar dat begon al snel boven mijn hoofd te groeien. Onlangs zette ik dan de stap naar een eigen zaak.”

Zelf een chiquere wc-wagen gebouwd

Wolf kijkt echter breder dan enkel schrijnwerk: “Samen met een vriend die aannemer is, zetten we projecten op waarbij we een totaalconcept aanbieden van alles wat met buitenwerk te maken heeft: tuin, schrijnwerk, klinkeren, … Daarnaast hebben we ook een wc-wagen getuned om te kunnen verhuren voor private feesten. Door een trouwfeest in een privétuin bij te wonen, kwam ik er achter dat er eigenlijk maar weinig “deftige” wc-wagens op de markt waren voor een iets chiquer feest. Daarom zijn we op het idee gekomen om zelf met iets te komen. Als die verhuur goed loopt, kunnen we dat verder uitbouwen.”

Het verdict van de jury

De jury, bestaande uit Caroline Donnet, voorzitter winkelvereniging van Kalmthout (KalmthoutLovesLocal), Nico De Prest, zaakvoerder feestzaal De Schuur en Marij Cools, erkend bemiddelaar en loopbaancoach, waren meteen geënthousiasmeerd door de passie van Wolf. “Wolf is duidelijk gepassioneerd met zijn werk bezig,” getuigt Caroline. “Hij heeft zijn carrière goed in stappen opgebouwd en is klaar om zijn eigen zaak uit te bouwen.” “Het is slim dat hij meteen diversifieert,” beaamt Nico De Prest. “Wolf begint niet enkel een eigen zaak, maar gaat ook samenwerkingsverbanden aan en als hij een gat in de markt ziet, bouwt hij gewoon zelf iets om daaraan tegemoet te komen.” “Er waren dit jaar heel wat sterke kandidaten,” besluit Marij. “Maar Wolf vonden we toch de meest ondernemende doordat hij zoveel plannen in zijn hoofd heeft en ze ook uitvoert. We willen iedereen in ieder geval veel succes wensen in hun verdere carrière.”

Deze wedstrijd werd georganiseerd door Open Vld Kalmthout om lokale starters in de kijker te zetten. “Het zijn de zelfstandigen en ondernemers die onze economie doen draaien,” aldus Johan Cassimon, gemeenteraadslid van Open Vld Kalmthout. “Zij bepalen het beeld en de sfeer in onze gemeente. We zijn blij dat er in Kalmthout heel wat inwoners starten met een onderneming. Als het wat warmer wordt, gaan we zeker nog een terrasje doen met alle kandidaten zodat ze elkaar echt kunnen ontmoeten en hun netwerk versterken.”