Ambitieus energie- en klimaatactieplan mist concrete acties

Afgelopen gemeenteraad werd het gemeentelijk energie- en klimaatactieplan goedgekeurd. Op die manier wil het bestuur omgaan met het veranderende klimaat op lokaal vlak.

Dat is zeker een goed idee, maar het plan mag ook niet verzanden in een papieren tijger die in de schuif blijft liggen. En dat gevoel hangt soms wat in het document. De allerbelangrijkste maatregelen zullen immers deze zijn die impact hebben op de energiebesparende transformaties van woningen. Dat kan door oudere woningen ingrijpend energetisch te renoveren of slopen en heropbouwen. Als we in Kalmthout tussen 2019 en 2030 jaarlijks ongeveer 3% van de gebouwschil van de bestaande woningen volledig volgens BEN-normen insoleren of slopen en vervangen door energiezuinige nieuwbouw, dan hebben we een goede kans om de doelstelling van 40% minder CO2-uitstoot te verwezenlijken in 2030.

Maar beseft het bestuur wel hoe ongelooflijk ambitieus dat is? Het renovatietempo moet immers absurd sterk stijgen. In 2018 vroegen zo'n 65 gezinnen een renovatievergunning aan (zo'n 0,6% van het totaal). Het toekennen van een vergunde renovatie wil echter niet zeggen dat een woning direct volledig naar een energielabel A gaat. Slechts 9 huishoudens kregen een totaal-renovatiebonus in 2018 in Kalmthout. Dat komt neer op 0,09% van het totaal. De doelstelling in 2019 is 3%, dat is een stijging met meer dan 3.000% op 1 jaar tijd. Daarnaast kon het bestuur geen cijfers geven over renovatievergunningen in 2019, 2020 en 2021. Nochtans verlenen zij die vergunningen. Hun gevoel was alleszins dat er van stijgingen in uitgereikte renovatievergunningen alleszins geen sprake was. Maar dat betekent dus wel dat we vanaf dit jaar tot en met 2030 al minstens jaarlijks 4% moeten halen om de doelstelling nog te kunnen halen.

En als we dan kijken naar de sleutelacties voor deze doelstelling, die dit plan zullen maken of kraken, dan komt dat toch weinig geloofwaardig over. Ze willen vooral verbouwers ontzorgen en de bestaande ondersteuningsmaatregelen breder bekendmaken. Er wordt ook gedacht aan bepaalde gemeentelijke subsidies, maar daarover wilde de meerderheid nog niets prijsgeven.