Bestuur kiest voor open ruimte aan het station van Kalmthout

In een nota over de ontwikkeling van de oude DURA-site aan het station van Kalmthout stelt het schepencollege dat het eerder denkt aan een kleinschalige ontwikkeling gezien men liever de open ruimte behoudt. Het bestuur voelt een te grote stedenbouwkundige druk in de gemeente en vestigt meer aandacht op de waterhuishouding.

Het college wijst vooral naar de waterhuishouding om te opteren voor een minder ambitieuze ontwikkeling. De wijk aan de Verbiststraat kende de afgelopen jaren wel wat wateroverlast met schade voor particulieren tot gevolg. Veel bijkomende verharding op de oude DURA-site zou hierop een negatieve impact hebben. Het bestuur wijkt hiermee af van zijn visie op dit gebied die uitgeschreven staat in het beleidsprogramma. Daarin staat dat er in de stationsomgeving van Kalmthout plaats is voor kantoren, ouderenwoningen en bouwgronden. Er wordt ook gesproken over heel centraal gelegen gronden, vlakbij alle voorzieningen en erg goed ontsloten met alle vervoersmodi.

Bevoegd schepen Van den Bergh geeft toe dat het bestuur zijn mening wat bijstelde. Ze hadden gehoopt dat dit dossier sneller zou gaan, maar ondertussen is het duidelijk dat er waarschijnlijk weinig gaat gebeuren deze legislatuur. Het bestuur staat nog wel open voor een ontwikkeling, maar minder ingrijpend dan eerst voorzien met voldoende plaats voor open ruimte en water.