Kalmthout haalt slechts 38% van zijn investeringen

Afgelopen gemeenteraad werd de jaarrekening besproken. Daarbij valt vooral de duik van de investeringen op. Daarnaast morst de gemeente met belastinggeld doordat het de inkomsten van het zwembad een tijdlang op de rekening van een privaat bedrijf (dat failliet ging) liet storten.

Het investeringsritme van het schepencollege baart zorgen. Zeker met de stevige inflatie indachtig. Die zal immers de exploitatie-uitgaven structureel verhogen de komende jaren. De investeringen vrijwaren wordt dus een belangrijke prioriteit voor deze legislatuur. In december 2020 gaven we het CD&V-bestuur nog een uitdrukkelijk compliment voor de hoge ambities rond investeringen in 2021. Die waren voor meer dan 10 miljoen euro ingeschat. Een jaar later, in december 2021, moesten we teleurgesteld vaststellen dat daar slechts de helft van zou worden gerealiseerd. Nog zes maanden later, wordt alles definitief vastgelegd in de jaarrekening. Daar blijft slechts 38% van de initiële investeringen instaan. Dat is een dikke buis.

Belofte maakt schuld

Als men eind 2020 zegt dat men 10 miljoen euro gaat investeren, en niet onbelangrijk, daar ook de hoogte van de belastingen op afstemt, dan moet men toch wel meer halen dan 38%. Nu staat het belastinggeld van de Kalmthoutenaar te verdampen op een bankrekening, tegen negatieve intrest, bij een inflatie van 10%. Als men dat niet kan waarmaken, moet men minder beloven en minder belastingen innen

Geen stress in het college

Ondertussen zijn er al twee van de zes jaren verstreken, maar zijn er slechts 24% van de investeringen uitgevoerd. Een inhaalmanoeuvre lijkt op zijn plaats. Daarnaast zetten de inflatie en de stijgende energiekosten de gemeentefinanciën onder druk. Het bestuur is hier momenteel nog niet over aan het nadenken, maar stelt dit uit tot de meerjarenplanaanpassing, zoals elk jaar. Wij vermoeden echter dat dit nu toch een iets moeilijkere oefening zal worden. Daarnaast komen er de komende jaren vermoedelijk nieuwe leningen aan, terwijl de rentevoeten volop aan het stijgen zijn. Op de vraag of de gemeente in dit kader bepaalde constructies overweegt, kwam geen antwoord.

Vermijdbare verliezen

Tot slot bleek uit de documenten dat de gemeente 10.000 euro belastinggeld kwijtspeelde doordat een partner, wiens rekening men gebruikte, failliet ging. Bij de installatie van de betaalterminal in het zwembad was het blijkbaar softwarematig niet mogelijk om gedurende een bepaalde periode een link te leggen met een financiële rekening van de gemeente. In plaats van dit uit te stellen tot het probleem verholpen was, kwamen de gelden gedurende een periode van ongeveer zes maanden toe bij het privaat bedrijf dat de terminal onderhield en werden deze doorgestort naar de rekening van de gemeente. De doorstortingen verliepen steeds moeizamer. Op een bepaald moment is de gemeente dan gestopt met de betaling van de onderhoudsfacturen van het bedrijf als compensatie van de slechte doorstorting. Maar dat bleek onvoldoende waardoor er toch nog een waardevermindering van 10.000 euro nodig was op deze vordering.

Na de boete van de fiscus van 20.000 euro is dit opnieuw een vermijdbare verspilling van belastinggeld. Als je zo'n hoge belastingen int, moet je daar natuurlijk als een goede huisvader mee omspringen.