Kalmthout weinig enthousiast voor digitalisering

Gemeenteraadslid Johan Cassimon (Open Vld Kalmthout) deed afgelopen gemeenteraad twee digitaliseringsvoorstellen, een voorstel omtrent de grafconcessies en een voorstel om de bibliotheek toegankelijk te maken zonder personeelsinzet. Uit de reacties blijkt dat het bestuur niet meteen staat te springen op het perron voor de digitaliseringstrein.

“In verschillende gemeenten kunnen nabestaanden de termijn van hun grafconcessies zelf opvolgen via een online tool en die verlengen indien gewenst,” aldus Johan Cassimon. “Dit lijkt ons een betere en eenvoudigere manier dan telefonisch te werken via fiches, zoals momenteel het geval is. Daarom stelden wij voor het systeem van de grafconcessies te digitaliseren. Zo maken we de gemeentelijke dienstverlening efficiënter en toegankelijker.”

Burgemeester Jacobs gaat het voorstel verder onderzoeken. Op het moment van de gemeenteraad had het bestuur nog onvoldoende informatie om hierover te oordelen. Het is zeker positief dat het bestuur dit in overweging wil nemen.

Openingsuren bibliotheek verruimen

Een ander verhaal bij het voorstel om de openingsuren van de bib te verruimen. Dankzij de digitale en technische evolutie is het perfect mogelijk om publieke gebouwen op een veilige wijze toegankelijk te maken voor het publiek na sluitingstijd. Een goed voorbeeld van een dergelijke verruimde toegang is de bibliotheek van Assenede. Je kan er na sluitingstijd een boek ontlenen of de krant lezen. De gangbare openingsuren van de bibliotheek werden met maar liefst 250% verruimd.

Voor de bühne

“In januari zei het bestuur nog dat het er aan denkt om zijn gemeentelijke dienstverlening te verbreden met behulp van digitale toepassingen, maar ook extra dienstverlening toe te laten, o.a. buiten de openingsuren, met behulp van afhaalboxen, openbare toiletten en toegankelijke lokalen,” zegt Johan Cassimon. “We geloofden er dan ook in dat het bestuur zich in dit idee zou kunnen vinden. Maar die woorden bleken enkel voor de bühne uitgesproken.”

Mensen komen naar de bib voor het contact met de medewerkers

Schepen voor cultuur en ICT, Silke Lathouwers, moest niets van het voorstel weten. Het gebouw van de bib zou niet geschikt zijn voor een dergelijk systeem, waardoor er veel investeringen zouden moeten gebeuren om zo’n systeem te installeren. Daarnaast zou het systeem in Assenede, dat nu vier maanden in voege is, amper gebruikt worden. Ten slotte beweerde schepen Lathouwers dat veel mensen de weg naar de bib vinden met het oog op het sociale contact met de bibliotheekmedewerkers.

Publieke ruimtes zoveel mogelijk beschikbaar maken

“De renovatie van de bib staat al een tijdje op de planning, dus enkele aanpassingen om een dergelijk systeem te kunnen implementeren, zouden toch op zijn minst bekeken kunnen worden”, vindt Johan Cassimon. “Men wuift dit allemaal wel heel gemakkelijk weg. Op korte termijn is dit een investering, maar er zijn wel structurele financiële voordelen aan verbonden op de langere termijn, om over de veel ruimere dienstverlening nog maar te zwijgen. In Assenede is de bib-verantwoordelijke met pensioen gegaan en niet vervangen moeten worden. Bovendien valt de afhankelijkheid van personeel weg. Problemen bij afwezigheden zijn geschiedenis. Publieke ruimtes zouden zoveel mogelijk beschikbaar gemaakt moeten worden. Dat wordt immers allemaal betaalt met belastinggeld. Op deze manier stelt het bestuur zich niet flexibel op voor de werkende Kalmthoutenaar.”

Conservatief bestuur

“En wat schepen Lathouwers vertelt over de onpopulariteit van het systeem in Assenede, dat klopt gewoon niet”, aldus Johan Cassimon. “Volgens de bibliothecaris van Assenede wordt er dagelijks gebruik van gemaakt. In mei 2022 waren er bijvoorbeeld 64 bezoeken buiten de openingsuren, vooral op zon- en feestdagen. Wat het sociale contact met de bibliotheekmedewerkers betreft, kan ik kort zijn: aan die mogelijkheid verandert dit voorstel niets. Het zijn dan ook stuk voor stuk loze argumenten die de conservatieve houding van het bestuur kenmerken.”