Gelukkige verjaardag NAVO

Naar aanleiding van deze 73e verjaardag diende Kamerlid Jasper Pillen een parlementaire resolutie in om 4 april officieel uit te roepen tot NAVO-Dag. “De afschuwelijke beelden uit Oekraïne tonen ons dat vrede en veiligheid nooit verworven is. Maar net daarom is een bondgenootschap zoals de NAVO zo belangrijk voor ons. Het is belangrijk daarbij stil te staan.”

Op 4 april 1949 ondertekenden 12 landen het Verdrag van Washington. Daarmee hielden ze de North-Atlantic Treaty Organisation (Noord-Atlantische Verdragsorganisatie), kortweg NATO (of, zoals hierna, NAVO) boven de doopvont. Op de puinhopen van de Tweede Wereldoorlog en door de stijgende internationale spanningen, besloten deze 12 lidstaten de handen in mekaar te slaan. Voortaan zouden ze een defensieve militaire en politieke alliantie vormen, gericht op de verdediging van de Noord-Atlantische regio. De collectieve verdediging werd daarbij uitdrukkelijk geformuleerd in artikel 5 van het NAVO-oprichtingsverdrag. Dat stelt dat een aanval tegen één (of meer) van de lidstaten wordt beschouwd als een aanval tegen allen. Ondertussen zijn er 30 leden.

“Een VN-Dag hebben we al. En in mei vieren we Europa. Het is dan ook normaal dat we op 4 april extra stil staan bij het belang van de NAVO, ook al omdat het politieke en militaire hart van de NAVO zich in België bevindt” motiveert Pillen zijn voorstel. Overigens kennen al enkele andere NAVO-partners deze jaarlijkse dag. In zijn tekst geeft hij alvast enkele mogelijkheden: “Het bevlaggen van openbare gebouwen en militaire installaties is daar één van. Evenementen over wat de NAVO voor ons betekent kunnen in aanloop naar die dag georganiseerd worden. Veteranen van NAVO-operaties moet je daarbij betrekken. Het is belangrijk om de kennis en bewustwording te vergroten. Daarom vraag ik ook om, in samenspraak met de Gemeenschappen, te bekijken welke rol het onderwijs kan spelen. Het War Heritage Institute kan mee die rol opnemen.”

De NAVO toont vandaag haar grote belang aan. Dit militaire bondgenootschap is uniek, zowel in sterkte als in haar lange geschiedenis van vrede en stabiliteit. De federale Regering heeft haar doelstellingen op het vlak van investeringen al stevig opgetrokken. Terecht. Maar het is belangrijk nog meer bewustwording te creëren bij de bevolking en zeker bij de toekomstige generaties, wiens vredevolle toekomst door de NAVO wordt gegarandeerd” aldus Jasper Pillen.