Schooldebat met leerlingen Heilig Hart

Op dinsdag 26 april organiseerde de vzw Globelink een schooldebat met leerlingen van het Instituut Heilig Hart en lokale politici Lea Van Looveren, Silke Lathouwers, Oskar Soentjens en Johan Cassimon over ongelijkheid. De leerlingen brachten pleidooien met concrete beleidsvoorstellen waarop de politici moesten reageren.

Drie groepjes van leerlingen werkten elk rond een thema: economische ongelijkheid, sociale ongelijkheid en politieke ongelijkheid. Om economische ongelijkheid te bekampen dachten de leerlingen aan acties zoals het plaatsen van automaten met gratis tampons in scholen, een speelgoedbib en een kringloopwinkel in Kalmthout.

De groep rond sociale ongelijkheid focuste zich op het bestrijden van grensoverschrijdend gedrag. Ze pleitten voor sensibiliseringsacties, lezingen van ervaringsdeskundigen en een aanspreekpunt bij evenementen.

De leerlingen die werkten rond politieke ongelijkheid zagen wel iets in het idee om een markt met alle lokale politieke partijen te organiseren waarop alle Kalmthoutse scholen dan zouden kunnen langskomen. Ook een stemtest waarbij de vragen opgesteld worden door jongeren gericht aan de lokale politieke partijen vond veel weerklank.